måndag 12 november 2007

När jag blir en gammal gumma

"När jag blir en gammal gumma" av Jenny Joseph

När jag blir en gammal gumma ska jag gå klädd i lila!
Med en röd hatt som inte matchar och som inte passar mig,
och jag ska använda min pension till konjak och sommarhandskar
och sidensandaler och säga att vi inte har pengar till smör.
Jag ska sitta på trottoaren när jag blir trött
och mumsa i mig gratisprover i affärer och trycka på larmet
och dra min käpp längs allmänna staket
och ta igen för min ungdoms måttfullhet.
Jag ska gå ut i regnet i mina tofflor
och plocka blommor i andra människors trädgårdar
och lära mig att spotta.
Man kan ha på sig gräsliga skjortor och bli ännu tjockare
och äta två kilo korv i stöten
eller bara bröd och pickles i en vecka
och samla på pennor och ölunderlägg och annat i lådor.
Men nu måste vi ha kläder som håller oss torra
och betala vår hyra och inte svära på gatan
och vara ett gott föredöme för barnen.
Vi kommer att bjuda hem vänner på middag och läsa tidningarna.
Men kanske jag borde öva nu?
Så att inte folk som känner mig kommer att bli för chockade
när jag plötsligt är gammal och börjar klä mig i lila.

Inga kommentarer: