tisdag 3 mars 2015

Frukost med chiafrön

Jag har haft problem att hitta en bra frukost på fastedagarna. Jag har provat gröt, vilket man rekommenderar. Men jag klarar inte det utan blir illamående. Jag har testa med frukt, bär och grönsaker. Det har funkat men känts väldigt tråkigt.

Nu har jag äntligen hittat något som känns bra. Chiafrön! De innehåller massor av bra mineraler, antioxidanter samt omega 3. Dessutom har de en bra förmåga att man håller sig mätt eftersom de expanderar 12 gånger sin egen storlek.

De innehåller kalcium, som är bra för uppbyggnad av ben, tänder, hud och hår. Kalcium hjälper även till att hålla blodtrycket på en bra nivå och förbättrar kroppen fettförbränning.

Omega 3 behövs för att kunna reparera celler och påverkar blodtrycket positivt.

Chiafröna är också rika på antioxidanter som enligt forskning kan motverka cancer. De ser också till att hålla blodsockret på en bra nivå. De innehåller även hög halt av proteiner vilket gör att man håller sig mätt längre.

De är tydligen rena rama mirakelfrön.

Igår gjorde jag en pudding med dessa chiafrön i. Den blev jättegod och var väldigt enkel att göra. Jag skulle egentligen använt lättmjölk, men eftersom det var ett riktigt busväder i söndags så ville jag inte gå till affären. Det gjorde att jag använde yoghurt istället. Jag mosade 60 g hallon med 2 dl yoghurt. När det var färdigmixat  tillsatte jag 2 msk frön. Det fick sedan stå och svälla i kylskåpet över natten.

Det blev jättegott. Visserligen är kaloriintaget lite väl högt, drygt 210 kcal. Men vi äter en middag med lågt kaloriinnehåll så ser man över hela dagen blir det bra ändå.

Om någon fastnar för det här tipset så ger jag rådet att kolla priserna ordentligt först. De varierar verkligen. Efter att kolla runt så hittade jag chiafrön för ett bra pris på Willys, 39,90 för 250 g.





10 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har också fastnat för chiafrön, undrade länge vad det var, men googlade och köpte ett paket. Superbra frukost med pudding! Speciellt de dagar jag går upp tidigt och inte hinner slöa med att äta sakta som jag brukar.

Jag gör min chiapudding på 2 dl Oatley's havremjölk med apelsin/mango. SÅåååå vansinnigt läskande och gott. Jag prövade med kokosmjölk, men den tyckte jag smakade mjäkigt, trots att jag älskar kokosolja.
Vanlig mjölk avskyr jag, så det är inte aktuellt. Fil och yoghurt går an, men inte mjölk.

Nu har jag visserligen nått min målvikt, men tänker fortsätta. Har stått still i 7 veckor nu... skulle kunna tänka mig att ha ett kg att studsa lite på.

Cicki sa...

Bloggblad: Jag har ju långt kvar till min målvikt, typ 15 kg eller något sånt....:-) Menar du att havremjölken är smaksatt med apelsin och mango. Det låter onekligen gott. Hur är hållbarheten på havremjölken, för jag dricker aldrig mjölk annars. Så det skulle ju bara bli två dl på fastedagarna. Då har du bara det,eller? Inte smaksatt med något annat. Det måste ju i så fall bli ännu lägre kaloriintag. Inte alls fel.

Hoppas du får ditt extrakilo att bolla med. Sånt finns med även i min långa framförhållning. Når jag någonsin målvikten så ska jag banne mig hålla mig där.....:-)

Bloggblad sa...

Ja, jag menar den orange förpackningen. Vänta bara tills du smakat den... min man prövade, och sedan dess dricker han den som juice, så jag får nästan sätta lås på kylskåpet. Hållbarheten är lång, en vecka. Jag kan också ta mig en slurk nu och då, och jag använder den till gröten på fastedagarna, så här går åt mer än en liter.
Det är väl några kcl mer än vanlig havremjölk, men försumbart. Jag har provat äppelvarianten, men apelsin/mango är mer läskande i smaken tycker jag.

Bloggblad sa...

Jag läser förresten Mosleys bok just nu. Jag delar upp min fastemat till tre tillfällen, det ska man tydligen inte. Men... ja, vi får se. Jag kanske prövar hans modell nån gång. Att läsa den ger en bra kick att fortsätta!

Cicki sa...

Jag har skrivit havremjölk på handlingslistan nu. Känns som att det är något som ska passa mig. Det börjar kännas som en livsstil detta med 5:2....:-) Ja, man kanske borde läsa hans bok. Jag delar upp maten på två gånger men tar ett äpple på eftermiddagen. Det kanske man borde hoppa över. Men jag tycker jag blir för hungrig annars.

Bloggblad sa...

Jag tycker att du ska läsa den, det stärker motivationen även om jag inte tappat min. Han förklarar noga det där med hunger och allt nyttigt som händer medan det suger efter mat - och att hungern går över.

♥ Hannele på Hisingen sa...

sonen pratade om chiafrön igår

Cicki sa...

Hannele: Jag fick ju tips av Bokblad om att blanda dem i havremjölk. Det har jag gjort idag och det var jättegott. En fräsch och frisk smak.

Polargrevinnan sa...

Vilka fina råd jag fick här i ditt och
Bloggblads inlägg.
Jag håller på med 5:2 dieten men det blir lite halvhjärtat ibland och vågen står på samma siffra.
Nu har jag bestämt mig att bli ordentlig och hålla rätt på kalorierna.
Både chiafrö och havremjölk är obekanta livsmedel för mig. Finns det att köpa i vanliga livsmedelsbutiker?
Ha det bra.
Kram Viola

Cicki sa...

Viola: Jag hittade chiafrön både p Ica och på Willys. Men det var en väldans prisskillnad. De kostade ca 65:- för 300 g på Ica, medan de kostade enbart 39:90 på Willys för 250 g. Gissa vilka jag valde....:-) Havremjölken hittar du i vilken mataffär som helst. Men det kanske krävs lite prismedvetenhet här också. Jag hittade de nämligen på två ställen på Ica. Den som stod i kyldisken kostade 18:90 medan den som stod i en vanlig hylla kostade 17:90. Exakt samma vara. Fråga mig inte varför....:-) Total förvirring kanske. Däremot hade Ica inte den med apelsin- och mangosmak. Så den köpte jag också på Willys.