måndag 2 mars 2015

Tunikor

Jag fortsätter med att vara urdålig på det här med bloggen. Det händer saker i vårt liv som tar all energi och vi kan inte påverka på något vis. Det gör att man blir handlingsförlamad på något sätt. Sambon får ont och sitter bara vid datorn eller sover. Jag syr och lyssnar på talböcker. Det är mitt sätt att fly.

Nu har jag i alla fall sytt två tunikor till dottern. De var utmanande att sy, den blå för att tyget var supertunt och ville rymma hela tiden. Den andra var besvärligt att sy för att tyget var så snett vävt. Men blev ganska bra ändå. Dottern är nöjd och det är ju det viktigaste.






6 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Fina tyger du hittat!

Cicki sa...

Klimateriehäxan: Tack

Camilla sa...

Bra att kunna ha symaskinen som verklighetsflykt och avkoppling.

Cicki sa...

Camilla: Symaskinen har alltid varit ett terapiredskap för mig. När min son var dålig så sydde jag, när jag själv blev sjuk så sydde jag. Jag syr när jag är glad också....:-) Men sömnaden får mig att samla tankarna,både att få mig att tänka på annat, men även sortera de tankar som far runt i huvudet.

Anonym sa...

Fina!! Tunikor är behändiga plagg. Skulle också vilja sy i mängd och massor, tycker om att fantisera vilka kläder jag helst vill ha men svårt att få mönster och att skapa mönster själv verkar vara knepiga saker. Hittar sällan något i butiken, allt är ju för unga eller så är det för tantigt. Håhåjaja.

Cicki sa...

Solveig: Just de här tunikorna är det väldigt enkel modell. Jag har vikt tyget på mitt, klippt hål för halsen, som jag kantat med snedremsor i samma som tyget. Sedan har jag sytt "öppna" sidsömmar, alltså avigan mot varandra, lämnade öppet för armar och ett sprund nedtill. Sedan klippte jag "vingarna" i en lagom bredd och fållade där det behövdes fållas, alltså vingarna och nedtill.

Jag har hittat en underbar affär i Sundsvall med kläder som passar en liten rulta. Om man passar på när de har rea så kan även min plånbok räcka till några plagg....:-)