måndag 16 december 2013

Fina initiativ

Jag hörde på radion idag om ett jaktlag som tagit av sitt privata kött och skänkt till Frälsningsarmén för att de ska kunna använda det i sina soppkök och på sina härbärgen. Jag har hört detta tidigare också om ett annat jaktlag som gjort samma sak. Det är ett underbart initiativ som gör mig så glad. Det kanske kan bli som en stafettpinne mellan alla jaktlag runt om i landet.

Numera hör man talas om så mycket hat och kränkningar att man undrar vart vi är på väg åt för håll. Då blir jag så lycklig när jag upptäcker att det finns så mycket kärlek att man drar igång sådana här initiativ.

På nätet finns det också grupper som är som en brygga mellan människor som behöver och människor som vill ge av sitt överflöd. Där finns Hjälpstickan som har folk runt om i landet som stickar värmande sockor, vantar och mössor till behövande. Andra ideella grupper är också Saris Änglar och Matkassen. Dessa tre grupper är rent privata initiativ. Det finns kanske fler men det här är dem som jag känner till.

Så mitt uppe i allt hat på nätet så finns det även hopp. Jag hoppas att vi kan låta människokärleken segra istället för hat och kränkningar.


7 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Ibland tycker jag att vi lever i en värld där var och en är sig själv närmast. Skönt att det finns "änglar" som har en annan inställning. Vad bra att du förmedlar att det finns privata initiativ. Vi är nog många som inte känner till dessa "hjälpare".
Här i stan har vi en restaurang som på julafton bjuder in hemlösa och behövande på julbord.
Jag vill passa på att önska dig en
trevlig helg. Förmodligen kommer jag att ta en paus i bloggandet.
Ta hand om dig och dina kära.
Kram Viola

Cicki sa...

Viola: En trevlig helg till dig och R också. Kram

Camilla sa...

Mycket elände är det, men jag tycker man hör talas om många bra initiativ. Det är både små och stora insatser som folk gör för att hjälpa andra.

Jag vill verkligen tro gott om alla och jag tror att vi är fler som gärna hjälper till än vad det är som hatar. Dessutom är det många neutrala, dvs som inte gör varken det ena eller andra. Dom är ju i alla fall inte elaka. Men visst behövs det mer omtanke i samhället och inte bara att man tänker på sig själv.

På Selmas gata sa...

Jag älskar dylika initiativ! Jag drömde länge om att komma iväg som volontär någonstans men sjukdomen satte stopp. Det som är bra med sådana sammanslutningar är att de håller igång året runt. Jag läste i GP att folk blivit arga när de inte fått hjälpa till på härbergen just vid jul. Men resten av tiden då? är det bara vid jul som människor fryser och är hungriga? Vi har inget överflöd men för mig känns det självklart att göra det lilla man kan...

Cicki sa...

Camilla: Jag vill också tro alla människor om gott, men man har matats med detta näthat ett tag, vilket gör att man funderar på vart vi är på väg. Därför blir man extra glad när man upptäcker att det finns engagemang och människokärlek.

Selma: Jag har tänkt att jag skulle vilja jobba på ett härbärge som volontär. Men jag vet att jag inte skulle klara det nu. Jag har för lätt att engagera mig totalt och bränna ut mig själv. Men man kan ju hjälpa på annat sätt. Just nu stickar jag strumpor som ska skickas till Hjälpstickan. Ett litet bidra men bättre än ingenting.

Le Loup sa...

Det hoppas jag med och tror faktiskt att det gör det.

Cicki sa...

Shirouz: Vi är de stora optimisterna...:-)