tisdag 12 mars 2013

Ruffel och båg


Det här mailet ser ju ganska riktigt ut. Problemet är bara att jag har inget konto i Swedbank. Plus att jag har lite kunskap om hur man kollar upp om saker och ting är riktiga eller inte. Men man kan förstå att folk går på sånt här. Det gör mig så himla arg att man hela tiden går in för att lura varandra.
Fast jag är inte så säker på att det var bättre förr heller i lurendrejerikretsarna. Läste just en bok där 300 ryska emigranter sattes av i Cardiff, Storbrittanien. Grejen var bara att de hade köpt biljetter till New York och trodde de hamnat där. Så bluffmakare har det nog alltid funnits. Det är bara metoderna som ändrats.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

kundservice 
18:20 (47 minuter sedan)
till mig
Hej,

Detta e-postmeddelande bekräftar att du har skapat ett nytt lösenord
  • från en okänd IP-adress: 41.199.76.222.

    För din säkerhet har vi tillfälligt stängt ditt konto.

    Du måste verifiera din kontoinformation, vänligen fyll i formuläret nedan

    Du har 24 timmar att bekräfta ditt konto.
  • (Mappen är: 1580_12)
    För att bekräfta ditt konto :
    1. Logga in på ditt konto

    bankkunder,
    line
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    2 kommentarer:

    Lippe sa...

    Skurkarna är desamma bara metoderna söm ändras! Banker skickar aldrig mail! Vill de meddela något så gör de det på den sidan du loggar in på eller via snigelpost. Bra att du inte är lättlurad!

    Cicki sa...

    Lippe: Jag är nog snarare extremt misstänksam. Det verkar som det behövs.....:-)