måndag 21 maj 2012

Somlig dag

Idag har jag haft en somlig dag. Allt har fungerat som det ska och jag har hunnit med så mycket. Jag har sytt klart utlottningsväskan, jag har satt en deg som nu står på jäsning, jag har klippt till och lagt sista mattbiten på balkongen. Dessutom har jag röjt en del i klädkammaren och burit ner vinterkläderna i källaren. En massa småplock har det också blivit.

Vi ska ju göra om i hallen så sambon fick bära ner sovrumsdörren i källaren. Så ljust och fint det blev. Jag känner mig fortfarande full av energi. Så nu väntar strykningshögen.

Jag vet inte om det är tillfälligt detta eller om det är dagspromenaderna som börjar göra verkan. Att man fått orken tillbaka. Eller så är det vintertröttheten som håller på att släppa. Somliga dagar är i alla fall härliga. Sådana vill jag ha ofta.

Somliga dagar

Somliga dagar
går allt så lätt.
Solen skiner
och talen blir rätt.

Spelar man kula
vinner man bums.
Rasten är rolig
och maten är mums.

Andra dagar 
går allt på sne.
Försöka med något
är ingen idé.

Man glömmer och tappar, 
blir sist och sämst.
Man ramlar på gården
och slår sig hemskt.

Nu hoppas jag
på en somlig dag!

6 kommentarer:

Madde sa...

En blandning av allt tror jag samt den stora ekonomiska tyngden som lyfts så man känner sig friare och piggare:)
Sedan är det härligt väder också, sådär lagom varmt och fint:)

Christina sa...

Härligt med såna dagar, det är bara att passa på när de infinner sig:-)

Vem har skrivit dikten förresten?

Beppan sa...

Härligt med en somlig dag! Tur att de är i majoritet... Livsandarna vaknar med solen och värmen tycker jag. Just nu kl 22:35 står solen högt på himlen - så ljuvligt med detta ljus. Man borde inte sova bort denna tid på året...
:-)

Cicki sa...

Madde: Du har nog rätt att det är lite av varje som spelar roll.

Christina: Precis, det gäller att passa på.

Beppan: Det finns en hel del jag saknar från norrland. Bland annat de ljusa nätterna. Här nere blir det ju kolsvart på en gång. Och uppe hos dig är det ju ändå ljusare än vad vi hade det i Västernorrland....:-)

Camilla sa...

Så skönt att ha sånna dagar iblan. Jag skulle kunna tänka mig fler soliga dagar :)
Idag började min dag med trötthet och irritation, men vi får se. Det kanske reder upp sig och blir bra till slut.

Cicki sa...

Camilla: Självklart önskar jag också även många soliga dagar. Den här dagen började också med trötthet för mig. Kunde inte sova inatt, men förstod varför när åskan drog igång vid halv fem imorse. Då somnade jag gott.....:-)