lördag 5 februari 2011

Cickis delight

För några år sedan fick jag ett hemgjort recept av en god vän. Vi gör den rätt ofta och säger då att vi äter en "Anders". Vi skulle göra en "Anders" ikväll också. Det var bara det att vi hade inga svarta urkärnade oliver. En sådan vara får aldrig fattas i vårt kök så det var en stor miss. Men bättre olivlös än rådlös. Vi bytte ut oliverna mot soltorkade tomater. Voila, så hade en "Cickis delight" sett dagens ljus. Det blev jättesmarrigt. Håll tillgodo med receptet.

3 st chalottenlökar, finhackade
2 klyftor vitlök, finhackade
1 pkt bacon skuren i bitar
3 dl grädde
1 msk kalvfond
8-9 st finhackade soltorkade tomater
1 dl syltlök hackas
½-1 tsk svartpeppar
Några droppar tabasco (kan uteslutas)

Fräs den finhackade löken, vitlöken och baconet tills det får fin färg. Slå på grädden och låt det koka ihop någon minut. Tillsätt fond, tomater och syltlök. Smaka av med svartpeppar och tabasco.

Serveras förslagsvis med tagliatelle.

4 kommentarer:

Smycka sa...

*mums* Låter jättegott! =o)

Le Loup sa...

Åh! Det låter gott! Och jag har en Butchers bacon (har du testat dem?) i kylen. Tusingen vet om jag inte skulle prova det här :)

engelsson sa...

Uffff det där lät otroligt gott..tror tyvärr att jag hade fått äta det själv suck.. sambon e inte så äventyrlig av sig när det gäller mat..idag ska han koka palt..jättegott visserligen..men soltorkade tomater o oliver..ooo vad sugen jag blev

Cicki sa...

Smycka: Det är det också.

Shirouz: Vi brukar köpa Lithells bacon. Tycker den håller bra kvalitet. Någon Butcher tror jag aldrig jag sett.

Engelsson: Trist när de inte vill prova. Exet var också sådan. Ligger det möjligtvis i de norrländska generna?.....:-)