Angående inlägget om skoldebatten så gav en gång min kloka vän Karin ett bra exempel. Hon tog exemplet till hur det är att ständigt ligga efter sina klasskamrater och hela kämpa för att komma ifatt.
Hon sa att själv är hon dålig på att åka skidor. Om hon var ute med ett kompisgäng och åkte så kom hon alltid efter. Då brukade vännerna stanna upp och vänta in henne. När hon kom fram så åkte de andra iväg igen. Hon fick aldrig stanna upp och vila.
Så är det i skolarbetet också. De som det går fort för får vänta in de klasskamrater som som blir efter. De snabba får extrauppgifter som gör att de kan stärka sina kunskaper genom att öva lite mer. Medan den långsamma eleven hela tiden får kämpa i uppförsbacken och aldrig får vila och komma ikapp ordentligt.
Det är inte konstigt att en del elever ger upp och struntar i skolan.
Rosa kontrast till grå betong
3 timmar sedan
9 kommentarer:
Det där var ett jättebra exempel! Sedan, ska ingen unge någonsin behöva känna sig som att de är "tröga" eller "fattar dåligt", det tar olika tid att förstå saker för alla, precis som med de här tavlorna som visar en vas, eller två ansikten beroende på hur man ser på det. En del ser det direkt, andra tar det lite längre tid för, men de förstår precis lika bra när de väl ser. I en perfekt värld skulle ingen unge behöva gå till skolan med en klump i magen p.g.a. lärare, ämnen eller sina skolkamrater. Jo, jag vet, det är en utopi, men ändå, man får inte sluta sträva efter det.
Shirouz: Har du kollat på Klass 9 A som går på ettan på måndag. Där var det ett lysande exempel på hur en lärare kan peka ut en elev som är dålig, utan att egentligen tänka på det.
Vilken otroligt träffande beskrivning.... Väldigt bra att det pratas om detta...
Engelsson: Vissa saker kan man inte säga tillräckligt många gånger.
Nej, jag har inte gjort det, jag får försöka se reprisen om det.
Hej Cicki, jag missade halva 9a igår, men såg när den där eleven blev utpekad. Usch. Det sved i hjärtat, när jag såg grabbens blick...
Den där macholäraren har jag lite svårt för, men han kanske tar sig med tiden. Bra program är det i alla fall!
Eller så blir de elever som är duktiga bromsade och tycker skolan är tråkig då de inte får de utmaningar de skulle behöva...
Shirouz: Vi tittade på programmet mest för att jag var lite nyfiken. Det var betydligt bättre än vad jag förväntade mig. Macholäraren verkar inte villig att ta till sig några goda råd. Men som sagt var, han kanske ändrar sig så småningom.
Fighter: Så kan det ju också bli. Två sidor av samma mynt, så att säga. Därför behövs även sk elitklasser också, så alla elever får det just de behöver i motivation.
Fighter: Jag glömde säga "väjkommen hit". Nu har jag kikat lite hos dig. Det verkar trevligt. Återkommer och läser mer.
Skicka en kommentar