torsdag 23 december 2010

Glömde koppla upp mig

Jag har en förmåga att glömma bort att koppla in hjärnan ibland. Oftast slinker något ord ur munnen på mig innan jag hinner tänka. Ibland händer något annat innan jag hinner koppla upp mig. Idag gick hjärnsläppet ut över den inlagda sillen. Jag är traditionell med vissa maträtter. Sill är en sådan sak. Jag vill inte köpa Abbas urvattnade filéer utan jag vill sköta den biten själv. Vattna ur alltså. Jag är inte fullt så traditionsbunden så jag köper hela sillar utan rensningen överlåter jag gärna åt någon annan.

När jag jobbade på Ica i mitt gifta liv, köpte jag sillfiléer ur tunna. Den som vi själva la in av på affären. Den var bäst. Nu får jag hålla tillgodo med sillar i plast.

I alla fall så skulle jag vattna ur sillen igårkväll. Jag la den i blöt och ställde ut byttan på balkongen. Där skulle den stå över natten. Som jag alltid brukar göra. Det var nu jag glömde koppla in hjärnan. Jag tänkte inte på att det var fjorton grader kallt ute! Så idag när jag skulle ta in sillbyttan så var den bottenfrusen.

Eftersom jag är en person som försöker tänka positivt så intalade jag mig själv att det skulle inte göra något. Det är ju sill som är van att simma i Ishavet. Ikväll är det bara att konstatera att det får bli en tur till affären imorgon och göra om hela proceduren. Sillen från idag föll i bitar när jag försökte skära den. Jag får nog vika mig i år och köpa Abbas färdigurvattnade.

Gissa om jag förbannar min egen dumhet.

4 kommentarer:

Mångmamma sa...

Det kunde ha varit sååå mycket jag!
idag när jag handlade julmaten, drog jag in kassarna på barnens pulkor från gårdsplanen till huset. (Ja, det blir tungt av stora mängder mat till många...)
Sex timmar senare när jag nu inatt skulle in till stan och hämta storsonen och extradotter P från studentjulfest, hittade jag 1 pkt ströbröd, 2 pkt spagetti och ca 1 kg stenfrusen potatis liggandes ute på gången.
Bra!
Lycka till med sillen, där fuskar jag friskt och kör på både egeninlagda av urvattnade sillfiléer och färdigköpta på burk!
Kram

Cicki sa...

Mångmamma: Det är ju tur man inte är ensam om att göra tokigheter. Potatisen mådde väl inte speciellt bra av den behandlingen.....:-)

Cina sa...

Ja. Eller så är vi inte så vana vid -19 grader eller nåt... ;) Trodde det gick att frysa sill????. Trist.
Här stod julgröten ute för att svalna förra natten mot julafton. I -23. Kom NÅN ihåg att ta in den? Inte då.

Hoppas så att det ordnar sig med boendet du skrev om. Det måste vara jättejobbigt med ovissheten! Det önskar jag mig i jul, att det ordnar sig för dem och att de får bra besked!

Varm kram!

Cicki sa...

Cina: Det går nog att frysa sill eftersom man kan hitta det i frysdisken. I alla fall sådan sill som man steker. Fast det krävs nog andra metoder än min. Blev gröten god?......:-)

All for av tumhållning mottages tacksamt. Det är mycket strul nu.