onsdag 25 augusti 2010

Nåldynor

Idag har jag fotat och lagt upp dessa nåldynor på hemsidan. Den här modellen av nåldynor kom till för några månader sedan, när jag var less på att ständigt välta ut min burk med knappnålar. Den var alltid i vägen på något vis.

När jag var ung så jobbade jag på en modebutik. Där hade man en syaltelje för ändringar av kläderna de sålde. Fru Forsberg, som chefssömmerskan hette, hade alltid en nåldyna satt på armen. Ständigt beredd att lägga upp en kjol eller ta in en klänning. Den nåldyna fick agera modell för mig nu.


Nu har jag haft min egen nåldyna i flera månader och inser att den är en av mina mest praktiska verktyg. Den finns alltid till hands. När jag ska nåla eller när jag syr och plockar ur nålar varefter. Den känns aldrig i vägen.

Jag har heller aldrig stuckit mig fast jag knöker ner nålarna ända till nålhuvudena. I denna modell som går till försäljning har jag gjort en bottenplatta av stelt vlieseline för att ytterligare eliminera den risken. Jag har mätt och man kan ha upp till 38 mm långa knappnålar utan att sticka sig.

Den är fylld med ett vanligt fiberfyll. Man fäster den på armen med en tunn smidig resår. Den är inte det minsta hård. Resåren är 3 cm bred och ca 15 cm lång.Jag har använt min egen arm som måttstock. Min handled är 16, 5 cm i omkrets. På min arm sitter den lagom löst och håller sig på plats.

De är nu upplagda på hemsidan. Vill du veta mer så hittar du nåldynorna här.




Inga kommentarer: