måndag 3 augusti 2009

Dagens bak

Förutom en massa annat så har jag bakat idag. För ett tag sedan så hittade jag till Johans blogg. Han är en mästare på bakning och delar gärna med sig av sina recept och goda bakråd. Tidigare har jag bakat baguetter från ett av hans recept. Det blev jättelyckat.

Nackdelen med hans grejer är att man måste ha gott om tid. Nu kan man ju tycka att tid är det enda jag har gott om. Men eftersom jag har en massa andra grejer för mig, så har jag inte hunnit med att testa något mer. I förra veckan bestämde jag mig för att nu är det dags för ett nytt försök. Jag skulle baka småfrallor.Jag började i lördags med att göra en vetesurdeg. Idag matade jag den klart innan jag åkte ner på stan. När jag kom hem några timmar senare, var det dags att dra igång. Jag läste och gjorde efter alla konstens regler. Resultatet blev över all förväntan. Vi fick sen middag, men det var det värt. Det är nog det godaste brödet jag ätit på länge. Och det var jag som hade bakat det. Man tror knappt det är sant. Så har ni inte hittat till Johan ännu och är intresserade av bakning, då rekommenderar jag hans blogg varmt.

På onsdag ska jag baka baguetterna som jag gjort tidigare från Johans recept. Dottern med sambo kommer på onsdagkväll. Då ska de få nybakt bröd och lite italiensk plockmat, som jag vet att de älskar.

12 kommentarer:

Petra sa...

Gud vad det ser gott ut!

Cicki sa...

Petra: De nästan godare än de ser ut. Ska nog gå och ta mig en nu innan jag lägger mig. Imorgon är de inte lika färska längre....:-)

Moster Ma sa...

Du nu har jag också lyckats med både smak och form , gudagoda.
Men du kan ju lansera dessa läckerheter som dessutom är "snygga" som moderna kringlor!

Christina sa...

Det där såg verkligen smaskens ut, och den här gången kom du ihåg kameran ;)

Dottern och sambon kommer att få det trevligt imorgon, det hör jag :)

Cicki sa...

Moster Ma: Visst är det härligt när man lyckas. Man växer flera meter då.....:-)

Christina: De var förvånandsvärt enkla att göra, förutom då tidsmässigt. Jag som inte orkar att jobba med armarna så mycket klarade mig kanonbra.

Gissa att jag längtar till imorgon. Men först är det tvättstuga idag.

Anonym sa...

Himmel und donnervetter....så glad jag blev när jag såg bilden av frallorna....Att baka bröd är ett av mina bästa sätt för att känna harmoni...
Just nu bakar jag fillimpor varje vecka...Hälsosamt och gudagott...
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=40415

Men ska nog ta och göra mig en fralleplåt en dag...Det är ju också himmelskt gott...
Ha det bäst!
Deercat

KB sa...

Jösses, man kan ju känna doften! Måntro det ska smaka på onsdag kväll!

KB

Matgeek-Johan sa...

Vad roligt att bröden blev så lyckade!
Jag ska lägga upp ett recept på mitt semesterbröd som är världens enklaste men som blir supergott - det MÅSTE ju inte ta lång tid för att bli gott :)

engelsson sa...

Jahaja..nu ska engelsson opp i köket o blanda ihopa surdeg tackar för fina recept

Cicki sa...

Terapeuten: Nu har jag skrivit ut receptet på dina fillimpor. Ska testa någon dag.

KB: Jag är nog brödberoende. Har jag inte bröd hemma så känner jag mig matlös. Jag älskar ju verkligen gott bröd och är en riktig smörgåsfia....:-)

Johan:Jag ska testa fler av dina recept framöver. Väntar med spänning på semesterbrödet. Det finns snabbakade bröd också men ett faktum är att jag lär mig mer och mer att det måste få ta tid. Fördelen med de här småbröden var att det krävdes så lite armkraft. Perfekt eftersom jag inte klarar av att jobba så mycket med armarna.

Engelsson: Du får tacka Johan. Det är hans recept ursprungligen....:-)

Blogg bakning - recept sa...

Låter inte så dumt! Får testas här i hemmet.

Cicki sa...

Bloggbakning: Det måste du verkligen göra. De är toppengoda.