måndag 6 juli 2009

Måsten förr och nu

Ibland kan jag finna en stillsam förnöjsamhet över att fått bli äldre och framför allt mer erfaren. Erfarenhet kan vara så mycket. Det jag tänker på nu är, att erfarenheten har lärt mig att skala bort en massa "måsten". Vissa "måsten" kan man inte ta bort, men en del saker som var "måsten" när man var ung, är inte det längre.

Jag växte upp med en mamma som aldrig berömde. Däremot var hon snabb på att tala om när man gjorde något som var fel. När hon ville mig som mest illa, talade hon om för mig hur lika jag var min far. Eller ännu värre, hur lika jag var min farmor.

Jag gifte mig och fick barn med en man som också hade lättare för att klaga än berömma. Han talade alltid om för mig hur många fel jag gjorde. Hans standardutryck var att det var bättre att han gjorde saker och ting själv, så att de blev riktigt gjort.

Mamma och fd maken var väldigt styrda av att man måste göra saker och ting för att inte grannar och andra skulle kunna säga någonting. Man måste uppföra sig på ett visst sätt. Min fd svärmor var den perfekta husmodern. Där var det alltid perfekt städat, maten var perfekt lagad, blommorna blommad perfekt i fönstren. Hon blev mitt rättesnöre om hur en perfekt kvinna, mor och husmor skulle vara.

Kan ni fatta att jag som alltid klantade mig, pratade för mycket och som skrattade alldeles för högt, försökte bli en perfekt husmor. Jag levde med ständig ångest över att inte räcka till. Jag grät på kvällarna efter jobbet för att jag inte dessutom hade orkat med att bona golven i vår lilla tvåa. Jag glömmer aldrig första gången vi var hem och hälsade på hos svärföräldrarna, efter vår flytt till storstaden. Svärmor utbrast förfärat: "Men T, så mager du blivit". Jag tolkade det som att hon ansåg att numera fick han inte tillräckligt med mat, när det var jag som stod för hushållet. Dessutom tog hon alla hans kläder (inte mina) och tvättade om dem. Kläder som jag tvättat och strykit innan vi åkte.

Känslan av att aldrig duga och räcka till fanns förr ständigt med mig. Tack och lov har jag kunnat släppa allt det där. Numera vet jag att jag duger, precis som jag är. Nu pratar jag för mycket igen, för det är så jag är. Jag gapflabbar om jag känner för det. Klantar jag till det så tar jag det med en klackspark och ett garv. Det är så skönt att fått komma till den insikten.

Hur är det då med "måstena"? Som sagt var, så finns vissa "måsten" kvar. Man måste ju laga mat så man får något i sig, men det är inte längre lika kravfyllt. Det händer att det bara blir te och smörgås för att varken jag eller sambon orkar laga någon mat. Tvätt är ett sånt där "måste" som man inte heller slipper ifrån.

Idag har jag gjort en sån där sak som förr var ett "måste". Skillnaden är att idag gjorde jag det för att jag ville och då blir det något helt annat. Jag gjorde det bara för min egen skull.

Jag tvättade ett av vardagsrumsfönstren. Det blev bara ett för jag orkade inte mer. Hade det varit som förr, så hade jag tagit alla tre, vare sig jag orkade eller inte. Idag njöt jag av att tvätta detta fönster, att duscha blommorna och diska ur ytterkrukorna. Jag satte upp den nya fransgardinen i brunt och guldglitter och så stod jag bara där och njöt över hur fint det blev.

Tänk så fint det kommer att bli när jag tagit de andra också. Då kanske jag till och med visar er, inte för att visa vilken duktig husmor jag är utan för att stolt visa hur fint jag tycker att vi har det.

5 kommentarer:

Cina sa...

Så bra att du kan känna dig nöjd över ditt fina fönster!
Jag känner igen mig i mycket av vad du skriver och likväl konsekvenserna. Att känna att man inte duger o s v. Det är också en härlig känsla när man börjar vända "det där tåget".... Många "måsten" har funnits i mitt liv också men upprensning pågår! Varm kram!

Cicki sa...

Cina: Visst är det skönt att vi blir klokare med åren.....:-) Lycka till med din utrensning. Kram

Le Loup sa...

Jag läser här och vet du, jag tänker att det är inte konstigt att jag känner en viss samhörighet med dig, jag tror vi skulle garva och prata mycket om vi träffades, vi verkar ha liknande historier i bagaget.
Inte som barn kanhända, för som barn blev jag uppmuntrad att vara den jag var, jag brydde mig aldrig om vad folk tyckte och tänkte... Men längre fram i åldrarna. Det gick åt pipsvängen när jag träffade en kille och precis som du försökte passa in i hans mönster. Man kan helt enkelt inte trycka in en kantig pusselbit i ett runt hål.

Jag gör som du nu för tiden, jag garvar när jag vill, vad andra må tycka om mig och mitt beteende bryr jag mig inte nämnvärt om, vi har bara ett liv och det är vår förbaskade skyldighet att se till att vi lever det som oss själva och inte försöker vara någon annan.

Jag är inte "stor" på måsten heller, städning och tvätt finns alltid kvar, det springer (tyvärr) inte i väg, däremot ägnar jag gärna mycket tid åt sådant jag finner roligt, vänner och intressen och så vidare.
Sedan är det så enormt viktigt att ha vänner och kärlek i sitt liv, folk som stöttar och inte river ner en, det är guld värt :)
Och förresten, måste bara höra, fick du någonsin mitt mailsvar på ditt mail?
Hmm, det blev visst långt det här, men jag skyller på att det här inlägget väckte många tankar, jag kanske tar det vidare till min blogg, ha det gott!

Bitten sa...

Det är väl som du beskriver, att man blir klokare med åren. Numera struntar jag också i vad andra ska tycka. Fönstertvätt och gardinbyte varje vår och höst som förut var ett "måste" gör jag när jag känner för det (eller när vi inte ser ut genom smutsiga fönster längre). Bara för att jag vill och inte måste. Men man måste arbeta på att lägga bort alla "måsten." Ibland sitter den lille djävulen på axeln och pockar på uppmärksamhet när jag läser en bok i stället för att städa kylskåpet. Och det där med svärmor som aldrig blir nöjd med sonens val av kvinna, det får vi nog alla uppleva på ett eller annat sätt. Men ingen är perfekt, inte ens mor och svärmor.

Cicki sa...

Shirouz: Jag har också tänkt många gånger att vi skulle ha kul när vi träffas. Jag ser både likheter och olikheter hos oss. Den största likheten är nog just att vi bägge försöker leva här och nu och ta tillvara på det.

Ja, jag fick ditt mail och det ligger marketat för att besvaras. Jag har bara varit så dålig på mailkontakter ett tag. Jag blir så ibland. Det kommer ett svar rätt som det är och överraskar.

Bitten: Man blir även mer tolerant med åren så jag kanske är en bättre svärdotter idag än jag var för trettio år sedan. Sambon hade inga föräldrar kvar i livet när vi träffades så jag behöver inte fundera över den biten numera.

Visst är det härligt när man kommer till insikten att man kan slänga en massa bagager bakom sig. Men visst kikar både Luther och Jante fram ibland men numera sätter jag munkavle på dem bägge två.....:-)