fredag 15 maj 2009

Finsk surdegslimpa

Här kommer det utlovade receptet på Finsk surdegslimpa. Den blev underbart god, saftig och med en härlig rågsmak. Jag gjorde inte alldeles som i receptet. Jag hade en egen surdeg som jag använde. Den var nog lite torrare än surdegen i receptet för jag fick tillsätta lite extra mjölk (ca 1 dl) för att få degen att gå ihop ordentligt. Men gott blev det i alla fall.

Det står lite förvirrat om mjölk och vatten i receptet. Det är inte jag som skrivit fel utan det var så från början. Jag gissar att man ska använda vatten i surdegen och mjölk i resten av degen.

Surdeg:
25 g jäst
2 dl ljummet vatten 37 grader
3 dl grovt rågmjöl

Deg:
1½ tsk salt
3 dl mjölk
ca 1 liter fint rågmjöl

Så här gör man:
1. Smula sönder jästen i en bunke. Häll på den ljumma mjölken (jag tror det ska vara vatten här) och rör om. Rör i det grova rågmjölet.
2. Täck över bunken och låt den stå i rumstemperatur 1 dygn.
3. Ljumma mjölken tills den är fingervarm, 37 grader
4. Blanda ner mjölk och salt i surdegen. Tillsätt det fina rågmjölet och arbeta ihop till en smidig kraftig deg.
5. Låt degen jäsa övertäckt ca 1 timme.
6. Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Forma den till en rund limpa. Mjöla lätt på översidan.
7. Lägg limpan på bakplåtspapper på plåt och låt den jäsa övertäckt tills den blivit porös, ca 30-40 min. Sätt under tiden ugnen på 175 grader.
8. Grädda limpan långt ner i ugnen tills den fått färg och är genomgräddad, 1-1 1/4 timme.
9. Låt limpan kallna inlindad i bakduk. Skär den helst inte förrän den har hunnit mogna ca 1 dygn.

Lycka till

6 kommentarer:

Johan sa...

Det där receptet såg superintressant ut! Har du några bilder på hur resultatet blev? Ska testa den så fort jag får tid.

Cicki sa...

Johan: Välkommen hit till min blogg. Tyvärr tänkte jag inte på att fota den och nu är den uppäten. Ska försöka komma ihåg att fotografera den nästa gång jag gör den. Nu ska jag kolla på din blogg. Jag gillar nämligen nya recept att testa....:-)

Hannele på Hisingen sa...

Mjölk har jag aldrig i surdegsbröd, bara vatten. Jag delar jästen ungefär så att 10 g i surdegen och lite även nästa dag, när man bakar..

Cicki sa...

Hannele: Jag tänkte också det när jag bakade det att jag aldrig tidigare använt mjölk till surdegsbröd. Jag bakar rent generellt oftare på vatten än mjölk. Tycker bröden blir krispigare och lättare på vatten.

Christina sa...

Jag är kass på surdegsbröd, trots att jag älskar det när någon annan bakar.
Jag har aldrig fått in snitsen, men nu kanske det är dags att testa igen?

Cicki sa...

Christina: Jag har mer och mer börjat baka med surdeg. Det ger godare och saftigare bröd tycker jag. Testa igen när du får tid så ska du se att det går bra.