tisdag 29 januari 2008

Favoritmakapär

När jag syr vill jag gärna lyssna på musik. Ofta tar jag mobilen och stoppar in propparna i öronen och blir helt bortkopplad från omvärlden. Då är det bara jag, symaskinen och musiken. Idag lyssnade jag på Rix Fm. De brukar ha ett tema på eftermiddagarna, som ska engagera lyssnarna till att ringa in och säga sina synpunkter eller berätta om nåt. Idag var temat att man skulle ringa in och berätta om sin elektriska favoritpryl när man var liten.

Jag som är född typ på stenåldern kom ihåg min gamla skivspelare. Den var av grön och grå plast. Man tog av locket och då var locket en högtalare. Jag minns inte riktigt men jag tror man bara kunde spela EP eller singlar på den för en LP måste ha varit för stor. Den gick på batterier, som den slukade. Snacka om det var plastigt ljud i den, men så kär jag var i den. Jag var en så där 13-14 år och hade sommarjobbat i mammas kiosk och tjänat ihop till den själv.

Sedan hade jag en radio på mitt rum. Den var vit och det var en sån där med rör som måste värmas upp först. Men man fick in Radio Luxemburg på den. Vilken lycka. Och så var det ju Kvällstoppen med Kersti Adams-Ray. Har för mig att det sändes på torsdagar och så var det Tio i topp på lördagar.

När jag fyllde sexton fick jag en rullbandspelare, en Philips. Jag var så lycklig att jag grät. Sedan satt man där och bandade för fulla muggar.

När jag flyttade hemifrån så var den första elektriska prylen jag köpte, en symaskin!!! En Singer. Jag struntade i alla annat. Jag hade inte ens tallrikar så det räckte utan var vi flera fick vi äta ur skålar. Men det brydde jag mig inte om. Jag hade ju i alla fall en symaskin. Den hade jag tills jag fyllde 35. Då fick jag en ny maskin av min fd man. Han hade inte enbart fel...:-))) Då fick jag Berninan jag fortfarande syr på. Den har aldrig krånglat och fortsätter den att funka, så lär den få följa med mig i resten av livet.

Om jag skulle bli tillfrågad vad jag skulle ta med mig på en öde ö så är det tveklöst, min symaskin. Då kan jag ju sy mig en flotte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Symaskin till en öde ö....bara det finns el.

Cicki sa...

El...? Sånt är bara petitesser.

Hilda sa...

Trodde aldri jag skulle lägga in kommentar i ett inlägg somhandlar om symaskiner. Du vet varför Cicki. ;). Jag har också en symaskin. Den var sprillans ny när jag fick den (10 år sedan). Den är fortfarande sprillans ny, har använt den få gånger, dessa gånger har den ALDRIG fungerat....suck...Jag tror att min symaskin är det första jag slänger överbord om det finns nåt på båten TILL den öde ön som måste bort!

Cicki sa...

Livet överraskar. Man vet aldrig i förväg vad man kommenterar i en blogg....:-) Så din är sprillans ny. Då vet jag vart jag ska vända mig om min börjar krångla. Du kan ju maila över den i värsta fall.