Jag och en granne brukar hjälpas åt med tvätten ibland. Idag var en sådan dag. När jag skulle gå ner i tvättstugan, ringde jag på hos henne, men ingen var hemma. Jag gick ner och la i mitt och körde igång maskinerna.
En timme senare ringde grannen på hos mig. Hon hade varit på On/Off när jag ringde på. Deras TV hade gått sönder, så de hade varit till On/Off för för att få det fixat. Men se det gick inte för sig. TV:n gick inte att laga. Min granne trodde det var Lugna gatan ändå eftersom hon hade köpt en försäkring, samtidigt som de köpte TV:n för två år sedan. Men det hjälpte inte.
För två år sedan köpte de TV:n som då kostade drygt 11 000:-. Dessutom så köpte de, som sagt var, en försäkring. Bara den kostade ytterligare 2 000:-. Idag fick de 7 000:- som ersättning! Gissa om hon kände sig lurad. Hon var nästan gråtfärdig. Det räcker inte till en ny TV på On/Off.
De har fyra barn hemma i åldrarna tolv till tjugo år. Gissa hur populärt det är att vara utan TV då? Jag föreslog att de skulle gå till MediaMarkt. De har bra priser nu. Men tyvärr så fick de inte ut de där pengarna i kontanter, utan som värdecheckar på On/Off. Snacka om att "robba" och låsa fast sina kunder.
Jag gör tummen ner för On/Off om de ska bära sig åt så!
Utmaningar.
13 timmar sedan
8 kommentarer:
Och jag med!
Kan tala om för dej att MediaMarkt inte är ett dugg bättre! Sonen köpte TV där. Efter ett par månade blev det slillnader i färgerna så det såg "fläckigt" ut! Han fick då lämna in TVn för att dom skulle titta på den. det kostade 1200 kr. Efter en månad fick han besked att hämta sin TV. MediaMarkt tyckte att färgskillnaderna var försummbara. Det gick inte att göra nåt åt, inte heller kunde köpet hävas för felaktig vara. Dessutom fick hab betala för låne TVn som han haft under tiden. Skit!
Kolla konsumentköplagen. Ursprungligt fel eller fabrikationsfel som visar sig långt efter köp finns 3års garanti, enl. svensk lag.
Kramis
Shirouz: Bra!
Charlotte: Det är nog samma skräp med alla de där stora kedjorna. Varför jag föreslog MediaMarkt var för att de är i alla fall billiga om nu familjen måste köpa en ny TV. Man borde nog gå tillbaka och handla på de små butikerna med personlig service. Det kanske lönar sig i längden.
Inger: Så tänkte jag också. De hade garanti kvar plus försäkringen. Jag hade inte gett mig förrän jag fått en ny likvärdig TV.
Låter mycket skumt! Vilket skitföretag!
Trist! Tyvärr är ju försäkringarna tidsbegränsade, man bestämmer antal år den ska gälla vid köpet. Vet jag själv av dyrköpt erfarenhet som valde en två-årsförsäkring och tv.n började krångla 1 månad efter det utgångsdatumet. Man blir galen på sånt!
Spader: Exakt
Cina: Det var tid kvar på försäkringen. Det var det som var så skumt.
Jag hatar de där stora kedjorna. För några år sedan var jag i en dust med Siba. Men som sagt, alla de där stora butikerna är nog samma skrot och korn, tyvärr.
Själv köper jag bara begagnat förutom datorer då. Då vet man i alla fall att de funkar och har varit med ett tag och har man tur fungerar skiten i många år.
Skicka en kommentar