lördag 31 maj 2008

Syfri dag

Idag hade jag bestämt mig för en syfri dag. Jag gjorde klar en beställd väska igårkväll. I tisdags hade jag fått en massa tyger av en god vän som håller på att flytta. Det innebär att hon håller på att röja undan en massa. Det är mest klädtyger så det ska väl bli något sånt sytt framöver. De tygerna hade hamnat i plastkassar som svämmade över i sovrummet så jag behövde åtgärda det.

Jag packade ihop dem samtidigt som jag röjde upp lite småtyger som jag ska skicka till en god vän som syr dockkläder till sina barnbarn. När jag ändå var igång så dammsög jag ordentligt under sängen och drog fram plastlådorna med tyger i. Sedan blev hela sovrummet dammsuget av bara farten. Enbart detta kändes som ett mindre dagsverk.

Jag föreslog sambon att vi skulle ta en promenad. Men han hade ett annat förslag. Det var att vi skulle åka ner på lotten för att se hur det såg ut där. Det har ju bara jordfräst lite så det var inte klart för plantering än. Vi skulle bara åka dit en sväng, sa han. Vilket gjorde att jag tog inte med något, inte ens en vattenflaska.

När vi väl var där så fick han ett arbetsryck. Så jordfräsen fräste igång. Nu har han fräst vårt land två gånger till och jag har plockat bort allt ogräs eftersom han fräste upp det. Jag trodde jag skulle tuppa av på slutet på grund av vattenbrist. Nu ska vi fräsa det en gång till imorgon och sedan ska päran (sv. potatisen) i jorden. Sättlöken lär väl hamna där också.

Det har odlats jordgubbar där tidigare och det finns massor med plant kvar som blommade för fullt. Så jordgubbar lär vi inte bli utan i år. Det fanns även ett litet land med lök sedan tidigare. Och rabarber och pepparrot. Mest växer det ändå med brännässlor, maskrosor och tistlar. Men får vi hålla på så blir det nog fint där om något år, eller så.

Imorgon ska vi planera bättre. Det ska med stolar, fika och massor med vatten. En sväng på ÖB får det även bli för att inhandla några vettiga redskap.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Klarade du av att inte sy idag?

Vad spännande! Att få tyger, det är som julafton, dessvärre har det inte blivit mycket sytt sista dagarna, fästingen nitade mig. Det blev pencillin.
Men nästa vecka så... Ni verkar haft det jätteskönt på kolonilotten idag. Här har det varit 30 plus i solen. Men ogräset växer trots torkan? Jag förstår det inte riktigt...

Ha det gott

Kram KB

Spader Madame sa...

Du, det lät som om Cicki fick sig en rejäl dos av lycko-livet!

Tänk att få titta på den man älskar fräsande ett land... Keep up the good work...

Kram från Madame...

Cicki sa...

KB: Visst orkade jag men det är skönt att göra något annat emellan, som du vet. Än så länge är det bara en kasse till dina dockkläder men det ska bli mer. Skit också att du skulle bli fästingbiten. Är det Alfonzo som dragit in det åt matte. Det var i alla fall minst 25 grader i skuggan här men du bor ju längre söderut....:-)

Spader: Imorgon ska jag ha en stol med mig så jag kan vila medan jag kollar på hur han fräser....:-)

Anonym sa...

Gissa! Nu får han sova ute om nätterna...ibland.

Kram/Kerstin

PS Tror du behövde en sypaus.

Cicki sa...

KB: Du får väl fästingsanera honom innan han får sova med dig. Man behöver en syfri dag ibland. Nu ska jag så lite i balkonglådorna. Det är så svalt och skönt där ute nu. Är man knäpp eller....:-)

Anonym sa...

Nu är han fästingsanerad! Och, du är INTE knäpp, det ÄR varmt/hett i solen idag.

Kram KB

Cicki sa...

Det blev inga frön nerpetade. Det hann bli för mörkt. Om jag inte är alldeles sönderbränd eller värkbruten så mailar jag dig ikväll. Ha det gott i värmen och ge den fästingsanerade älsklingen en kram. Ja, J kan ju få en kram han också....:-)

Anonym sa...

Uff, vad kul med klädtyger också!!! Själv jagar jag svart tyg till en kjol, men hittar inte vad jag söker, typiskt... vill även ha en svart skjortklänning, hm... frågan är om den blir billigare att inhandla färdig? ;)
Må så grankott... ngn som fick potätera i backen för ett tag sedan av optimisten... ;) men det växer nu säger han ;)