onsdag 23 januari 2008

En kasse

Igår bidde det en kasse, en randig sak. Idag håller jag på med ett underbart, ljuvligt blommigt tyg, som också ska bli en kasse. Jag har lyckats få tag på några fantastiska stuvbitar i en underbar, kraftig bomull. Tänk att ett nytt tyg kan skänka så mycket glädje. När man står där i butiken och rotar i stuvlådan och hittar just det där tyget, som man vet att man måste bara ha. Man riktigt känner att tyget är med och talar om vad det vill bli. En kasse, ett kuddfodral, en burk eller en handväska. Jag kände det ofta förr när jag sydde mina och barnens kläder själv. Nu blir det inte så mycket kläder sydda eftersom behovet inte är så stort längre. Men jag hittar lika mycket glädje i att sy en kasse som att sy en blus. Det är skapandet i sig som ger glädjen.

Inga kommentarer: