onsdag 22 april 2015

Dagens rätt

Idag lagade jag en gammal favorit. Vi hade köpt gröna äpplen men de var för sura och hårda för att ätas på vanligt sätt. Så jag använde de i maten istället. Där passade de perfekt både när det gällde smak och konsistens. Rekommenderas varmt. Smaklig måltid.

Het falucurry med pasta

1 stor lök
3 gröna äpplen
40 cm falukorv
chilisås
vitlök
curry
grädde
ev salt o peppar

Hacka löken, skala och tärna äpplena, skär korven i 2 cm-kuber. Hetta upp olja i en gryta och fräs löken med curry (Det ska vara mycket curry, och den ska vara stark!) Häll sen i också äpplen och korv och fräs en stund.

Pressa i ett par rejäla vitlöksklyftor och häll på chilisås, ca 2 dl. Lite, lite vatten kan tillsättas, bara så mycket så det inte bränner i botten.


Smaka av, det ska vara ordentligt starkt, tänk på att pastan tar bort en hel del av hettan sen. Om du är snål med curryn, eller använder en mesig sort kanske lite salt och peppar kan behövas. På med locket och låt puttra en stund. (Hur länge vet jag inte riktigt, men ungefär här brukar jag sätta på spagettivattnet, och så får alltsammans vara klart samtidigt.) När ca 5 min återstår tillsätts grädden i grytan. Börja med 1 dl och prova dig fram. Bästa pastan till den här såsen tycker jag är tagliatelle (bandspagetti). Att dricka till går nog öl bättre än vin.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter gott! Äpplen och korv passar fint ihop, du fick en riktig specialare av dem. :-)