fredag 6 maj 2011

En väska blir till del 3



Jag har valt att piffa upp bakstycket på väskan med att sätta dit en remsa med mönstrat tyg. Jag gör det för symmetrin och för att ge väska lite mer personlighet.
 Här är det dags att sy på dragkedjan. Jag använder för det mesta dragkedjor på metervara. Det är enklast så. Jag syr på den enkelt genom att använda "uppfållningspressarfoten". Den är perfekt när det gäller kantsömmar. Jag behöver inte nåla på dragkedjan och det blir rakt och snyggt.
Jag har även sytt en dekorationssöm för att fästa dragkedjan även på baksidan. Här delar jag på dragkedjan. Det är lättast att jobba med varje stycke för sig. Kläppen sätter jag dit när jag är så klar att jag kan göra det.




Nu har jag sytt fast sidostycket. Det löper runt och och fäster ihop fram-och baksida på väskan. Jag har inte sytt ända upp utan lämnat öppet en bit. Det justerar jag i samband med att jag sätter dit kläppen på dragkedjan.
 Nu är kläppen på plats och jag har sytt klart sidosömmarna. Nu är det dags att lägga ytterväskan åt sidan och börja klippa till och sy fodret.

5 kommentarer:

Inger Marianne sa...

Men vad snyggt det blir! Måste fråga, vilket märke har du på symaskinen?
Kram

Trebarnsmamman sa...

Du är så noggrann och så duktig Cicki. Om jag bara hade haft tålamodet att vara hälften så noggrann...å andra sidan syr jag bara för husbehov!

Cicki sa...

Inger: Tack. Jag har en Bernina 1010. Den är ca 25 år gammal. Den har fungerat nästan perfekt i alla år. En gång har jag fått lämnat in den när allt låste sig. Då passade jag även på att göra en ordentlig service på den. Jag sköter om den rätt noga med rengöring och olja eftersom jag är väldigt rädd om den. Jag skulle vilja ha en kraftfullare, för tyngre arbeten som jeans och likande. Vi har en gammal maskin står på vinden efter sambons mamma. Det är en gammal Husqvarna med mönstersömmar. Bara vi får fram den (det är smockfullt där uppe) så ska vi gå igenom den och se om den funkar, ev lämna in den och kosta på den lite.

Trebarnsmamman: Just när jag syr är jag perfektionist. Det har jag alltid varit, även när jag sydde mina och barnens kläder. Den noggrannheten har jag nytta av nu, kan man säga.....:-)

Christina sa...

Sååå välsytt och vackert! Så duktig du är, tycker jag som inte är något vidare på att sy.

Cicki sa...

Christina: Å jag kan inte teckna så fint och bra som du. Vi har alla våra specialiteter....:-)