torsdag 30 september 2010

Jobbigt besked

När sambon och jag flyttade hit, där vi bor nu, så behöll vi vår gamla vårdcentral. Det kändes enklast så. Vi hade en bra läkare som vi var nöjda med. Han kände ju till hela vår historik, vilket förenklade massor.

För en månad sedan fick vi besked om att han skulle sluta. Då bestämde vi oss för att det var dags att byta vårdcentral när vi ändå måste byta läkare. Dessutom så ska den nya vårdcentralen vara den bästa i hela lilla staden, enligt rykten.

För några veckor sedan ringde jag och beställde tid, eftersom vi behövde förnya recept. Vi blev listade hos en läkare, men för att snabba på recepten så skulle vi få träffa en ST-läkare först, eftersom den andra inte hade tid än på länge.

Idag har vi varit där och träffat en underbar kvinnlig läkare. Synd att hon bara är ST annars har jag kunnat tänka mig att fortsätta hos henne. Jag har haft hjärtklappning de senaste veckorna. Inte hela tiden och inget jag kan komma på vad som är orsaken. Så jag tog upp det nu. Hon konstaterade att jag hade en förhöjd puls, men ändå inget oroande. För att vara på den säkra sidan så togs även ett EKG. Det har jag gjort förr eftersom mamma, flera av mammas syskon och min morfar dött i hjärtinfarkter. Jag har ju även haft panikångest några gånger vilket har gjort att jag även kollat hjärtat då.

Det jobbiga nu är att jag eventuellt har haft en liten hjärtinfarkt utan att jag förstått vad det var. Jag har ju ett diafragmabråck som jag känner av. För någon månad sedan hade jag väldigt ont i det som jag trodde var bråcket, men som mycket väl har kunnat varit en infarkt. Nu skulle läkaren i alla fall skicka en remiss till kardiologen så de får kolla upp det. Det kanske inte ens är något.

Helt plötsligt blev jag dödlig. Det känns jobbigt. Och andningsmasken känns viktigare än någonsin.

15 kommentarer:

Trebarnsmamman sa...

Kram vännen min!

KB sa...

Det kan vara panikångest, då rusar pulsen i taket.(Känner igen symptomen, fick det när jag var hos läkaren så han fick se hur jag reagerade.)Har du provat att dricka iskallt vatten, det kan lindra hjärtklappningen lite. Tur att du ska till kardiologen.

Tänker på dig

Kram
KB

Cicki sa...

Trebarnsmamman: Tack

KB: Jag tror inte det eftersom hjärtklappningen kan komma när jag är hur lugn som helst. Jag har ju haft panikångest förr och då är det något stressigt som utlöst det. Och det här med infarkten var något som de såg på EKGet. Så det är inte kopplat till pulsökningen. Jag mailar dig om tygerna de närmaste dagarna. Det är mycket nu.

Pärlmudden sa...

Styrkekramar i massor!! Hoppas att det inte är något allvarligt utan att du kan få hjälp. Skönt att de tar det på allvar och kollar upp dig!
Kram Kram

Cicki sa...

Pärlmudden: Är det något så är det väl medicinering som gäller. Jag blir mest orolig för att jag snart är i samma ålder som mamma var när hon fick sin stora infarkt som hon dog av. Det tar på mig psykiskt märker jag.

KB sa...

Ta det lugnt, tygerna kan vänta, ingen brådska med dem. Förstår att du är orolig när de sågmisstänkt infarkt på EKG-testet. Gör saker som du tycker är roligt, det hjälper lite och dövar kanske oron något.I detta avseende är symaskinen en bra kompis, gör dock inte mera än du orkar med.Hoppas innerligt att du slipper att vänta så länge på tid hos kardiologen.

Kramar

KB

Christina sa...

Ja, det var jobbiga besked, och jag förstår om orospiralen sätter igång.
Det som är positivt är ju att de tar dig på allvar och att du får en ordenligt uppföljning.
Stor kram Cicki!!! <3

Cicki sa...

KB: Imorgonkväll ska vi på Magnus Ugglas revy och roa oss. Det är inget jobbigt att fundera över dina tyger så det kommer nog ett mail ändå i helgen.....:-) Jag hoppas också att det inte tar så lång tid innan jag får komma iväg. På måndag ska vi iväg och lämna en massa blodprover. M ska också göra det. Mest för rutinens skull.

Christina: Vi fick väldigt positivt intryck på den här vårdcentralen att de tar patienterna på allvar. Jag såg flera gamlingar där och personalen var så fina med dem. Hejade och pratade bort en stund och satte verkligen patienten i centrum.

Lena sa...

Hej Cicki.

Tänker på dig och känner med dig.Ta det nu lungt och varva ner.
Såg att du ska på Ugglas Revy,jag ska gå nästa fredag. Man måste få koppla av och SKRATTA när det är lite motigt.
Många,många kramar.

Cicki sa...

Lena: Tack. Idag har det varit rätt jobbigt men imorgon ska vi ha kul....:-)

Spader Madame sa...

Fixa andningsmasken nu. Okej! Sedan tycker jag att det är tur att ST-läkaren vill kolla upp, men jag tror att det kommer att bli helt bra! YUP. Jag har oftast rätt! Största kramen! Ha det toppen idag!

KB sa...

Det brukar inte dröja så länge när man väl tagit prover. Men, påminn om det dröjer, papper kan komma bort, det VET jag. Själv var jag och tog en herrans massa prover för tre veckor sedan, det dröjde bara fyra, fem dagar innan de var klara. Jag ringde själv o kollade eftersom jag fick en trevlig men supervimsig doktor!

Hoppas nir får en trevlig kväll med "ugglan"! Han hade en show i Karlshamn förra sommaren. Jag är inte så förtjust i scenartisten Uggla, MEN, däremot tycker jag att han skriver jättebra texter.

Kram

KB

Cicki sa...

Spader: Jag har lagat masken provisoriskt och inatt har jag sovit bättre än på länge. Visserligen med en liten tabletts hjälp, men kroppen känns piggare så lagningen verkar funka. Det är inte så lätt att bara skaffa en ny mask när pengarna inte finns.

KB: Var så säker på att jag kommer att ligga på om kallelsen till kardiologen dröjer.

Vi gillar verkligen Uggla så det kommer att bli en helkväll. Vi är så glada över dessa biljetter. Tänk att vi har sådana vänner som tänker att vi behöver komma ut ibland.

Le Loup sa...

Oj, ta det lugnt nu och sköt om dig!!!

Cicki sa...

Shirouz: Jag tränar på det....:-)